Limburg 75 jaar bevrijding

Bekijk alle activiteiten hier

Ook een inspirerend verhaal?
Deel mee
Leiderschap

Iedereen is van de wereld

Een ode aan de Amerikaanse soldaten die Limburg 75 jaar geleden bevrijdden. Daarvoor oefende de 11-jarige Amy maandenlang. "Iedereen mag meedoen", dat is voor Amy de les van de Tweede Wereldoorlog.

Geen ervaring

"Wij hebben geen ervaring met echt oorlog, maar wat mij betreft is vrede ook dat we goed met elkaar omgaan. Dat we aardig en lief tegen elkaar blijven", vertelt de muziekdocente Edith Rutten, die de 30 leerlingen uit alle kerkdorpen met haar enthousiasme bij elkaar bracht.
De jongeren uit Eijsden-Margraten hebben bewust gekozen voor het lied "Iedereen is van de Wereld" van The Scene. De tekst geldt als een passend motto, na alles wat ze leerden over de Tweede Wereldoorlog.  "Bij de oorlog hadden de Duitsers zoiets van: het is van ons alleen, wij hebben al het recht op alles. Terwijl iedereen er recht op heeft", zo vertelt de jongedame uit Eijsden.

Donderdagavond is Amy samen met Frans Pollux, Lotte Walda en Suzan Seegers een van de sterren van het muziekconcert. Samen met het koor uit Riemst zingt ze Halleluja, maar ook Iedereen is van de Wereld. Zo zijn de 2000 toeschouwers in Mesch getuige van de inspiratie van een nieuwe generatie.

Ook een inspirerend verhaal?
Deel mee