Ook een inspirerend verhaal?
Deel mee
Leiderschap

Het jonge gezicht van Margraten

"In de ogen kijken is een ander mens zien". Dat zegt Sebastiaan Vonk, initiatiefnemer van het project Gezichten van Margraten. Van ruim 5000 Amerikaanse soldaten op het oorlogskerkhof in Margraten is ondertussen een foto gevonden. Om te laten zien wie de jongens waren die Limburg bevrijdden.

Twintiger

Vonk is met zijn 25 jaar opvallend jong voor het historische project. "In het begin was er veel scepsis toen ik met het idee kwam," zo zegt Vonk, "maar ik ben wel een doorzetter." Deze dagen reist hij vanuit Groningen naar Zuid-Limburg voor zijn project. Als 15-jarige adopteerde Sebastiaan 10 jaar geleden in Margraten het graf van Lawrence Shea. Juist omdat Lawrence een jonge twintiger was toen hij stierf, zocht Sebastiaan naar een foto via de Amerikaanse familie. Ondertussen zijn er 5800 foto's van Amerikaanse soldaten gevonden. Ze zijn van 2 tot 6 mei te zien op de Amerikaanse begraafplaats in Margraten.

Ik ben wel een doorzetter

Video: De gezichten van Margraten