In2YourPlace

Wij zijn Limburg
Leiderschap

Een stem geven aan jongeren

De Sittardse Patrycja wil de stem van jongeren laten horen in de verkiezingen voor Provinciale Staten. "Vooral huisvesting is een probleem. Ik ben een ervaringsdeskundige. Je kunt niet snel ergens terecht als je geen dak boven je hoofd hebt". Patrycja schuift aan in het debat van L1 en Burgerkracht.

In2YourPlace

Patrycja Zajaczkowska is een van de jongeren die onderdeel uitmaken van het project In2YourPlace. Het initiatief van de Levanto-groep brengt groepen jongeren bij elkaar in kleine groepen, onder begeleiding van een coach. Op zoek naar de kracht van de jongeren moet het zelfvertrouwen groeien. "Ik help graag", zo zegt Patrycja, die op 1-jarige leeftijd van Polen naar Nederland verhuisde.

Video: In2YourPlace in debat

Niet serieus genomen

Door Burgerkracht is Patrycja uitgenodigd om deel te nemen aan het verkiezingsdebat voor Provinciale Staten. Zij is een van de vertegenwoordigers van maatschappelijke organisaties die de lijsttrekkers ontmoeten in het Gouvernement in Maastricht. Een aantal burgers mag de thema's inleiden, maar het lukt Patrycja niet om haar stem te laten horen tijdens het debat.  Dat raakt een gevoelige snaar bij Patrycja. Ze heeft het gevoel dat ze als burger niet serieus wordt genomen. "Net zoals in het echte leven."

De geboren Poolse vertaalt tegenslag niet in frustratie, maar juist in geldingsdrang. Zo ook na het politieke debat. Ze is lid geworden van een politieke partij, en wil nadrukkelijk een stem geven aan jongeren die zich niet gehoord voelen. "Dit ga ik niet vergeten", aldus Patrycja.

Bekijk het debat van Burgerkracht en L1 >

Wij zijn Limburg