Mark Post
Ook een inspirerend verhaal?
Deel mee
Leiderschap

Een hamburger zonder koe

Geen maatregelen voor de b├╝hne, maar een innovatie die het klimaat echt helpt. Mark Post uit Berg en Terblijt zorgt misschien voor die doorbraak. Dit jaar nog wordt een fabriek gebouwd om kweekvlees te maken. Voor een hamburger zonder koe. Een oplossing als ook China en India zich massaal vlees kunnen veroorloven. "We beginnen nu met een kleinschalige productie waarmee we een paar honderd hamburgers kunnen maken. En ergens eind dit jaar gaan we een fabriek bouwen."

Zoden aan de dijk

Mark Post maakt furore met zijn hamburger van kweekvlees. Hij sprak voor zijn bedrijf Mosa Meat ondertussen met grote investeerders in het Amerikaanse Silicon Valley. Post kreeg de wind in de rug met de groeiende aandacht voor de klimaatproblemen. Hoewel er vooral in Nederland heel veel verbeterd is, blijft veeteelt wereldwijd verantwoordelijk voor 14,5 procent van de uitstoot van broeikasgassen. Daardoor zet zijn innovatie echt zoden aan de dijk.

Kweekvlees wordt gemaakt door cellen uit een levend dier op te kweken in een laboratorium. Daar vermenigvuldigen de cellen zich net zoals in het dier zelf. Een grote verzameling cellen wordt dan een opgekweekt stuk vlees. "We hoeven maar een paar cellen uit een rund te halen om heel veel van dat vlees te maken. Dus we hebben uiteindelijk heel veel minder koeien nodig. En dat is ook de bedoeling, omdat dat uiteindelijk onze methaan-producenten zijn. En eigenlijk de boosdoeners in het milieu", aldus de hoogleraar van de Universiteit Maastricht.

Op de markt

Post verwacht dat het kweekvlees over tien jaar bereikbaar is voor het grote publiek: "Dan is kweekvlees op de markt in verschillende vormen. Niet alleen hamburgers, maar ook filet mignon, of een rib-eye steak.  Dus dan kun je eigenlijk alle dierlijke producten in gekweekte vorm op een of andere manier krijgen."

Uit een onderzoek van RTL bleek dat 54 procent van de Nederlanders minder vlees wil gaan eten. Toch heeft dat nauwelijks impact op het milieu, zo legt Post uit. "Mondiaal, over de hele wereld gezien, zet dat nog steeds weinig zoden aan de dijk. Omdat in India en China, en op een goed moment in Afrika, mensen meer vlees gaan eten omdat ze het zich kunnen veroorloven. Dus dat is eigenlijk ook de reden waarom we dit doen. We kijken eigenlijk naar de hele wereld. Die heeft een probleem en dat moeten we oplossen."

Ook een inspirerend verhaal?
Deel mee