Volg Carmen

De Tour van Carmen is te volgen via https://www.internationelles.com/

Ook een inspirerend verhaal?
Deel mee
Leiderschap

De Tour de Force van Carmen Acampo

Morgen start de Tour de France voor mannen, maar de Ronde voor Frankrijk voor dames is geschrapt. "Die ongelijkheid blijft maar bestaan. Dat willen we niet accepteren", zegt Carmen Acampo uit Banholt. Daarom fietst ze het hele Tour-parcours met negen andere dames. "Om te laten zien dat we het kunnen."

Gelijkheid

Carmen legt ruim 3500 kilometer af in drie weken. Ze fietst de etappes van de Tour de France, een dag voordat het mannenpeloton voorbij komt. "De achterliggende gedachte is om gelijkheid in de sport te creëren, vooral in het wielrennen. Er is geen Tour de France voor dames, Luik-Bastenaken-Luik wordt geschrapt, het gaat maar door. De mensen die daar iets aan kunnen doen, moeten eens iets gaan doen."

Verontwaardigd

De 27-jarige Acampo verbaast zich niet alleen over die ontwikkeling, ze is ook verontwaardigd. "Het wielrennen bij de vrouwen wordt steeds populairder. En tegelijkertijd sneuvelt de ene na de andere wedstrijd." Veel vrouwelijke profsporters verdienen nauwelijks genoeg om van te leven, zo leerde een onderzoek van de Cyclists Alliance, een organisatie die strijdt voor de belangen van de vrouwelijke profs. Van 300 wielrenners die meededen aan het onderzoek, kreeg 17 procent geen salaris, en verdient de de helft minder dan tienduizend euro per jaar.

"Ik hoop dat ik het haal. In de Alpen gaat het echt los, ik hoop dat ik dan nog iets in de benen heb", zegt Carmen. "We rijden een uurtje of 10-12 per etappe. Dan eten, slapen en de volgende ochtend weer vroeg op."

Ook een inspirerend verhaal?
Deel mee