Baas van morgen

Meer weten?

Ga naar de website van JINC.

Ook een inspirerend verhaal?
Deel mee
Leiderschap

De baas van morgen

Dezelfde kansen voor alle jongeren. Dat is de gedachte achter het project Baas van Morgen. Scholieren lopen mee in een bedrijf, om rolmodellen te zien die ze thuis misschien missen. Robin Snackers keek mee in de bouw.

Minder kansen

"Wie geboren wordt in een omgeving met veel armoede en weinig voorbeelden, heeft veel minder kans om het ver te schoppen dan leeftijdsgenootjes uit rijkere wijken. Hoe slim of talentvol hij verder ook is", zo vertelt Angelique Middeldorp van de organisatie JINC. "Daarom brengen we de bazen van vandaag in contact met de baas van morgen."

Robin Snackers inspecteert als Baas van Morgen een bouwplaats in Maastricht. Hij volgt de economische opleiding aan het Herle College in Heerlen. De baas die hij vervangt is Jack Corten, directeur van Bouwbedrijven Jongen. "We hebben een hele instructie zojuist gegeven aan Robin. En we hebben hem wegwijs gemaakt in waar hij overal op moet letten tijdens de inspectie op de bouwplaats. En wij lopen nu met hem mee. En hij moet nu zelf de dingen zien. En als hij het niet ziet, dan helpen we hem even."

Van binnenuit

"Jongeren zien van binnenuit hoe een bedrijf, gemeente, de provincie of culturele instelling in elkaar steekt. Dit geeft de Bazen van Vandaag een flinke stoot zelfvertrouwen, een groter netwerk en meer kennis van de arbeidsmarkt", aldus Middeldorp. "Voor de volwassen deelnemers is meedoen aan Baas van Morgen ook leerzaam. Zo komen ze in contact met een wereld die hen meestal vreemd is. Ze kijken een dag met andere ogen naar hun bedrijf."

De dag lever Robin met de baas van Bouwbedrijf Jongen een handig contact op voor zijn toekomstige netwerk. "Ik heb hem mijn kaartje gegeven met mijn telefoonnummer, dat hij mij in de toekomst altijd kan bellen. Als hij iets heeft met zijn studie of met zijn werk. Waar hij werkt, of waar hij wil gaan werken. De afspraak is dat we wel een lijntje blijven houden met z'n tweeën."

Ook een inspirerend verhaal?
Deel mee