Gezondheid

Watertap voor de hele buurt

Kraanwater is de perfecte dorstlesser. Gezond, goedkoop en duurzaam. Deze week gaan basisschoolleerlingen in Eijsden-Margraten de uitdaging aan om alleen water te drinken en frisdrank te laten staan.

Estafette

In april 2016 zijn de gemeenten Eijsden-Margraten, Meerssen, Vaals en Valkenburg gestart met de ‘Jongeren Op Gezond Gewicht’ (JOGG)-aanpak. Deze gemeenten werken samen onder de naam JOGG Heuvelland aan het verbeteren van de gezondheid van jongeren. Onderdeel van de aanpak is het promoten van het drinken van kraanwater op basisscholen. De 7 Dagen Water Challenge trekt als estafette langs deze gemeenten. Eijsden-Margraten geeft het stokje weer door aan Valkenburg. In totaal zijn 24 gemeenten in Limburg JOGG-gemeente.

Ontmoetingsplaats

Als aftrap van de challenge is op 10 september een watertappunt feestelijk geopend met een danceparty en cocktailbar. De tap staat op een centrale plek, zodat iedereen er gebruik van kan maken. Het gebouw en schoolplein is een ontmoetingsplaats voor veel inwoners van Eijsden. Naast twee basisscholen (Tangram en Cramignon) zijn in het gebouw meerdere partners gevestigd. Denk aan kinderopvang, het consultatiebureau, een logopedist, een fysiotherapeut, het Rode Kruis en de bibliotheek. Verder worden het schoolpleinen en het omliggende grasveld in de avonduren door verschillende sportverenigingen gebruikt.

Convenant

In december 2016 ondertekenden de provincie Limburg en drinkwaterbedrijf WML een convenant waarin ze afspraken om zich samen in te spannen voor het bevorderen van het drinken van kraanwater in Limburg. Dat doen ze onder meer door het plaatsen van watertaps op openbare plekken en mobiele waterwanden tijdens evenementen en het stimuleren van educatie over het gebruik van water.