Meer weten?

Wij zijn Limburg
Gezondheid

Terug in de tijd bij Nonke Buusjke

Leonie Schepers en haar vriendinnen gaan twee-en-een-halve eeuw terug in de tijd, naar het jaar 1772. Ze brengen een bezoek aan Nonke Buusjke in Schinveld.

Weg van de drukte

De vriendinnengroep uit Landgraaf volgt een workshop brood bakken in de Schinveldse bossen. Daar ligt een verzameling Limburgse vakwerkhuizen, met onder meer een bakhuis uit de 18e eeuw. De nederzetting is vorige eeuw aangelegd door Thei Berkers, die vond dat de mensen steeds meer slaaf worden van alle technische uitvindingen. "Om rust te creëren, weg van de drukke maatschappij", vertelt Hilde Leeman, die als vrijwilliger de bakkersworkshop verzorgt. "Dit is historie, zo leefde men vroeger hier in Limburg. Hier werken bijna 70 vrijwilligers. We doen er met z'n allen alles aan om het hier in stand te houden."

Video: Met de meiden naar Nonke Buusjke

Professioneel

Het bakken van het brood gebeurt in een 'Bakkes', waarvan de oven twee dagen van te voren opgestookt moet worden. Donderdag zijn de vrijwilligers al begonnen, zodat de stenen op zaterdag een temperatuur van 270 graden hebben. "Ik kende de historie niet", zegt Nicole Horsch, die de workshop volgt. "Als vriendinnen hebben we een appgroep, waarmee we gezellige uitjes organiseren. Het is heel goed voorbereid hier. Hoewel ze vrijwilligers zijn, vind ik het super professioneel."

Nonke Buusje in Schinveld is vanaf Pasen iedere zondag geopend. Groepen kunnen op afspraak ook op doordeweekse dagen terecht.