Jascha op de motor
Wij zijn Limburg
Gezondheid

Stoere Jascha wil aandacht voor prostaatkanker

Motorrijder Jascha Berghs vraagt aandacht voor prostaatkanker. In driedelig kostuum rijdt hij mee in de Distinguished Gentleman's Ride. Wereldwijd doen meer dan 110 duizend bikers mee aan dat goede doel.

Het raakt je

Jascha Berghs is een van de mannen die zich zondagochtend om half twaalf meldt op een natte Markt in Geleen. Hij kreeg in zijn directe omgeving te maken met prostaatkanker. "Een collega op school die het techniekonderwijs op de kaart heeft gezet bleek prostaatkanker te hebben. Dat raakt je wel. Toen ik het tegen mijn vader zei, bleek hij die week ook een prostaatonderzoek te hebben".

Prostaatkanker is de meest voorkomende vorm van kanker bij mannen tussen de 45 en 80 jaar. Van de mannen die in 2018 kanker kregen, ging het in 21 procent van de gevallen om prostaatkanker. Juist de stoere bikers willen het taboe rond het prostaatonderzoek slechten. "Denk om jezelf, denk aan je gezondheid. Laat je onderzoeken", zo zegt Jascha.

Zeiknat

De tocht in Zuid-Limburg gaat van Geleen via Spaubeek naar Kasteel Wijnandsrade. Doorweekt komen de 144 Limburgse motorrijders daar aan. Niemand is echt gekleed op de hevige regenbuien. "Ik ben 'zeiknat', om het maar op zijn Maastrichts te zeggen. Maar we hebben wereldwijd meer dan 5 miljoen dollar bijeen gebracht. En hier in Maastricht Heuvelland zitten we op 9000 euro."

Wij zijn Limburg