Gezondheid
Terug naar overzicht Positieve Gezondheid:

De uitdagingen voor Limburg

In 2025 moet Limburg de eerste ‘positief gezonde’ provincie van Nederland zijn. Dat is een van de ambities van de Sociale Agenda van de Provincie Limburg. Het Institute for Positive Health, opgericht door Machteld Huber, gaat Limburg daarbij helpen. Directeur Carl Verheijen, oud-topschaatser, over de belangrijkste observaties tot nu toe en wat ons de komende jaren te doen staat.

Alle aspecten van je leven

Positieve Gezondheid is de filosofie die de basis vormt voor een gezond leven. Een gezond leven betekent niet alleen dat je fysiek gezond bent, maar dat alle aspecten van je leven bijdragen aan je gezondheid. Is daar in Limburg al iets van te merken? Carl Verheijen: “Deels wel, deels nog niet. In de noordelijke Maasvallei zijn we er al enkele jaren mee bezig. In Afferden heeft huisarts Hans Peter Jung zijn praktijk al ingericht op Positieve Gezondheid. Hij ervaart daardoor meer plezier in zijn werk en er zijn minder doorverwijzingen nodig. Wij gaan nu aan de slag met gemeenten en zorgcentra, om hen te inspireren en onderling te verbinden, waardoor ze stappen kunnen maken. Er is veel belangstelling voor.”

Team Institute for Positive Health met van links naar rechts Carl Verheijen, Machteld Huber en Mieke Reynen.

Gezondheid en gedrag

Positieve Gezondheid betekent dat we van ziekte en zorg naar gezondheid en gedrag moeten gaan, aldus Carl. “Het is een omslag, een andere manier van denken, ook qua financieren en samenwerken. De zorg is nu voornamelijk ingericht op herstel van ziekte. Het gaat erom dat mensen langer gezond zijn en niet of later ziek worden door breder te kijken naar gezondheid en andere oorzaken aan te pakken. Het leuke van Limburg is dat Provincie, gemeenten en zorgverzekeraars allemaal aanhaken, waardoor sprake is van een brede beweging.”

Kennis op één plek

Hoe verder? “We gaan in Limburg vanuit een actiecentrum werken met het Huis voor de Zorg, dat het aanspreekpunt wordt voor Positieve Gezondheid en de plek waar alle initiatieven zich kunnen aanmelden. Hierdoor verzamel je tevens alle praktijkkennis op één plek. Positieve Gezondheid is een krachtig instrument dat nadrukkelijk vanuit de visie van de patiënt kijkt. Iets waar de patiënt achter kan staan en door gemotiveerd wordt. Zo krijgt zorg een nieuwe klank en inhoud.”