Meer weten?

Helpcenter

Ook een inspirerend verhaal?
Deel mee
Gezondheid

Op weg naar herstel

Als politieman kwam Maarten vaak schrijnende situaties tegen, die hij wilde aanpakken. Daarom startte hij het Helpcenter in Schinnen. Mensen kunnen daar terecht voor voedsel en kleding. Maar ook voor schuldhulpverlening, cursussen en vrijwilligerswerk. "Om te helpen bij het herstel, daar gaat het om."

Achter de voordeur

"Inderdaad, toen ik bij de politie werkte, werd ik vaak geconfronteerd met wat er achter de voordeur speelt", zo vertelt Maarten. "Je ziet ook hoe daarop gereageerd wordt, en hoe organisaties en instanties daarmee omgaan. En hoe iedereen zijn stinkende best doet. En dan gebeurt het ook wel eens dat je met buikpijn naar huis gaat. Zeker als er kinderen in het spel zijn. Dat zet je wel aan tot nadenken. En in mijn geval ook in beweging om daar het initiatief in te nemen."

Video: Help zelf

Ernaast staan

Het Helpcenter in Schinnen richt zich nadrukkelijk niet alleen op noodhulp. Mensen krijgen voedsel en kleding "om rust te brengen", maar het traject daarna richt zich vooral op het hoofdprobleem. "Heel vaak spelen er meerdere zaken tegelijkertijd", zegt Maarten. "Het is belangrijk dat je met mensen met je voeten in de klei gaat staan, en dat je naast ze gaat staan. En vertrekt vanaf het punt waar ze op dat moment staan. De doelstelling is echt: richting herstel. Herstel daar geloven we in. Daar willen we mensen naar toe helpen en begeleiden. Door de inzet van zelfredzaamheid. Dus dat mensen dat ook zelf doen, en zelf de stappen zetten. En wij gaan ernaast staan, en helpen je daarbij, in de hele route daar naar toe."

Het Helpcenter bereikt op dit moment wekelijks 45 gezinnen. Naast de vestiging in Schinnen is er ook een Helpcenter in Heerlen.

Ook een inspirerend verhaal?
Deel mee