Hoe positief gezond ben jij?
Test jezelf
Gezondheid

Lopen met je dokter

Elkaar een keer als mensen spreken, en niet als dokter en patiënt. Honderden mensen wandelden zaterdag met artsen door het Limburgse heuvelland. Omdat bewegen ook een goede remedie is tegen hart- en vaatziekten. Ronnie Henrotte wandelt samen met zijn arts Rachel ter Bekke. Zij zien elkaar jaarlijks als dokter en patient, maar kunnen nu kletsen over andere dingen in het leven. "We praten over het weer, over het wandelen, maar niet specifiek over het ziektebeeld", zo vertelt Ronnie. "Ik heb in 1995 een hartstilstand gehad, en het komt regelmatig terug, de laatste in mei van dit jaar."

Video: Lopen met je dokter

Geld voor onderzoek

Hart- en vaatziekten zijn de belangrijkste doodsoorzaak in Nederland. In Limburg, en met name de streek rond Maastricht, is de situatie alarmerender dan in de rest van Nederland. Er komen meer hartinfarcten voor dan waar ook in ons land. Door mee te lopen in de mars, ontmoeten hartpatiënten lotgenoten, maar zamelen ze ook geld in voor onderzoek naar hart- en vaatziekten. Zo wordt onder meer het onderzoek van Rachel gesteund naar plotselinge hartstilstand.