Ook een mooi initiatief?
Deel het!
Gezondheid

Limburgse brandstof voor Maarten

Een onwaarschijnlijke prestatie van Maarten van der Weijden. In zijn Elfstedentocht werd Maarten geholpen door vier Limburgers, die belangrijk waren voor zijn strijd. Vooral voeding bleek cruciaal. Twee bakken Limburgs zuurvlees leverden Maarten maandag de ultieme energie voor de eindsprint.

Zomerstamppot

Van der Weijden zwom de 196 kilometer langs de Friese elf steden om zo veel mogelijk geld op te halen voor kankerbestrijding. Juist dat doel ligt chef-kok Marcel Bisselink na aan het hart. Hij werd zelf ook zwaar getroffen door kanker. Net als Maarten van der Weijden genas de Limburgse kok van de ziekte.

De Limburgse begeleiders kunnen niet genoeg benadrukken, hoe belangrijk gezonde voeding is. "Zowel in het herstel van de ziekte, als voor de topsport", zegt Jorg Lacroix. "Het menu van Van der Weijden is vezelarm, maar rijk aan koolhydraten. Hij moet goed blijven eten. En we hebben rekening gehouden met de beet. Na de tweede dag is het niet meer makkelijk om te kauwen voor Maarten, dat kost te veel energie. Daardoor hebben we de porties heel klein gesneden."

"Om 9 uur vanochtend heeft hij een zomerstamppotje gegeten met Limburgs zuurvlees, speciaal op zijn verzoek. Dat wilde hij graag", zo meldt Marcel Bissilink vanaf de route. "Dat heeft hij gisteren ook al een keer gegeten."

Drijvend dienblad

Het team uit Geleen ontworp een speciaal platform waarop Van der Weijden zijn eten in het water kan nuttigen. Een groot drijvend dienblad, heel inventief. "Eigenlijk zijn het van die blauwe matten die je in een zwembad hebt, waar de kinderen op spelen. Daarvan hebben we er verschillende op elkaar geplakt en vervolgens uitgefreesd, zodat je de uitsparing hebt. Want je moet je voorstellen, het water wiebelt natuurlijk. Dus deze mat gaat bewegen op het water, maar op een manier dat er geen water in het eten komt. Dat zou natuurlijk heel vies zijn. En los daarvan een risico op een bepaalde besmetting. En dat willen we ook voorkomen. Samen met Maarten hebben we dat bedacht."

Mede door de Limburgse inbreng werd er een recordbedrag opgehaald in de strijd tegen kanker.

Ook een mooi initiatief?
Deel het!