Hoe positief gezond ben jij?
Test jezelf
Gezondheid

Hoe voelt het voor de patiënt?

Meer gevoel voor de beleving van patiënten. Dat zoeken Meggie, Lois en Esmee, drie studenten gezondheidswetenschappen aan de Universiteit van Maastricht. Acht weken lang werkten ze intensief samen met een diverse groep van patiënten. "Die mensen hebben iets te vertellen, daar moet je naar luisteren", zo zegt Nyncke de Jong, die het project coördineert.

In het echt

"Als je die mensen nog nooit hebt gesproken, weet je niet hoe het eraan toe gaat", vertelt tweedejaars studente Meggie Derks. "Je weet niet wat ze echt voelen. Je kunt dat allemaal wel aannemen van studies, maar het is veel leuker om het te zien in het echt. Ik denk dat je daar veel meer van leert dan dat je alleen maar uit de boeken haalt."

Meggie werkte met Jos Lotz uit Stein, die leidt aan de spierziekte PLS. "De onderzoeksgelden gaan vooral naar spierziekten waar veel mensen aan leidden, zoals ALS. Jos vroeg ons wat hij moest doen om ook aan te haken bij die fondsen. We kwamen erachter dat het heel moeilijk is om onderzoek te organiseren naar dit soort aandoeningen. Zonder naamsbekendheid en geld is het ontzettend moeilijk. Daar schrokken wij wel van."

Video: Studenten leren van patiënten

Communicatie is belangrijk

Studenten hadden daarnaast onder meer contact met ouders die een kind verloren, met patiënten met een autismestoornis, en mensen met post-traumatische stress. "Communicatie is belangrijker dan vroeger. Nu zijn patiënten veel mondiger. Hoe ga je daar mee om, dat moet je leren", aldus Nyncke de Jong.

Patiëntenverenigingen betrokken in het project zijn DagVlinder (vereniging voor ouders van een overleden kind), LGAL (autisme), GOS/Wounded Warriors Zuid (inloophuis voor mensen met PTSS), Ypsillon, Stichting BreinTrein en Hofjeswoningen in Weert.

Het project aan de Universiteit Maastricht wordt ondersteund door Burgerkracht Limburg.