Basisschoolleerling aan gezonde lunch
Ook een mooi initiatief?
Deel het!
Gezondheid

Gezonde basisschool op zoek naar gezonde financiering

Ruim drie euro, iedere schooldag. Ouders willen het niet betalen, de scholen ook niet. Zo is de Gezonde Basisschool van de Toekomst een succes, maar ontbreekt het geld voor de doorbraak. Staatssecretaris Blokhuis wil nu een landelijk onderzoek, waarbij Limburg gaat samenwerken met de Universiteit van Wageningen en Amsterdam. Daarmee is er hoop op een landelijke financiering van de Gezonde Basisschool.

Het Limburgse proefproject leverde na vier jaar opvallend positieve resultaten op. Kinderen waren iets gezonder en pestten minder. Dat trok ook staatssecretaris Paul Blokhuis naar Landgraaf. “Ik ken het programma van papier. De Gezonde Basisschool van de Toekomst. En we hebben vandaag met eigen ogen kunnen aanschouwen wat dat betekent”, aldus de staatssecretaris voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport.

Accuut probleem

Het project draaide in de eerste jaren op een subsidie van de Provincie Limburg. Die eindigt binnenkort. Daarmee ligt er een accuut probleem voor de financiering van de Gezonde Basisschool. De scholen zeggen er structureel geen geld voor te hebben, veel ouders vinden de dagelijkse bijdrage van 3,50 euro te hoog.
Op de lange termijn kunnen de besparingen op medische zorg aanzienlijk hoger uitvallen dan de kosten van de Gezonde Basisschool. De initiatiefnemers hopen dan ook dat de landelijke overheid de financiering van het project overneemt.

Onderzoek

Staatssecretaris Blokhuis wil eerst een onderzoek. “We hebben hier gewoon gezien hoe mooi het is. Wat we nu gaan doen is dat Limburg samen met de Universiteit van Wageningen en met Amsterdam een verkenning gaat uitvoeren naar de mogelijkheden om dit breder weg te zetten. Met alle plussen en minnen, dus hoe veel kost zoiets, hoe realistisch is het? Moet het exact dezelfde aanpak zijn als in Limburg of zitten er ook varianten in?  Dat wil ik graag in beeld hebben, en de initiatiefnemers zijn enthousiast dat wij die stap nu gaan zetten. Dus we hebben afgesproken dat in 2020 een onderzoek van die strekking gaat plaatsvinden.”

Het Limburgse programma is een initiatief van de Onderwijsstichting Movare, de GGD Zuid Limburg, Universiteit Maastricht, Maastricht Universitair Medisch Centrum+, de Provincie Limburg en kinderopvangorganisaties en peuterspeelzalen in de buurt.

Ook een mooi initiatief?
Deel het!