Stichting Mens Achter de Patiënt

Stichting Mens Achter de Patiënt wil de toekomstige zorgprofessionals bewuster maken van de impact van ziekte op iemands sociaal, mentaal en maatschappelijk welbevinden, en de positieve en/of negatieve invloed die je als zorgprofessional daarop kan hebben.

Naar de website

Hoe positief gezond ben jij?
Test jezelf
Gezondheid

Empathie is ook een medicijn

"Heb méér aandacht voor de patiënt zelf en niet alleen voor de klacht, want empathie in de zorg is af en toe ver te zoeken", Dat was de boodschap die medische student Matthijs Bosveld kreeg van een patiënte tijdens zijn studie geneeskunde.

Module

Dat inzicht zette Matthijs aan tot het opzetten van een stichting die meer aandacht vraagt voor de persoon achter de patiënt. Met die stichting verzorgt Matthijs nu colleges aan de Universiteit en workshops in ziekenhuizen. Hij heeft zijn studie een jaar opzij gezet om zich volledig te richten op positieve gezondheid.

Ik wil een betere stem voor de patiënt. In het onderwijs en in hun behandeling

Video: Empathie is ook een medicijn

Positieve gezondheid

Op het gebied van gezondheid scoort de bevolking van Limburg lager dan het landelijk gemiddelde als het gaat om ‘goed ervaren gezondheid’ en ‘gezonde levensverwachting in goede gezondheid’. Limburg wil het tij keren en neemt positieve gezondheid daarvoor als uitgangspunt. Bij positieve gezondheid staat de mens centraal en niet zijn ziekte of beperking. Positieve gezondheid gaat om de veerkracht en de mogelijkheden die mensen hebben om te functioneren, ondanks beperkingen of aandoeningen van lichamelijk, geestelijke of sociale aard. Meer informatie vind je bij het Actiecentrum Limburg Positief Gezond.