Een lege maag heeft geen oren
Ook een inspirerend verhaal?
Deel mee
Gezondheid

Een lege maag heeft geen oren

Soms schiet een ontbijt erbij in. Door de haast, blijdschap of spanning. Maar als het vaak gebeurt, kan het voor kinderen slecht uitpakken. "Een lege maag heeft geen oren".

Een goede start

De stichting Nationaal Jeugdontbijt wil alle kinderen 's ochtends een goede start laten maken. Zoals de jonge Rachel Fatigan, die een steuntje in de rug wel kan gebruiken. Noodgedwongen. Door een scheiding en de gedwongen verkoop van het huis raakte moeder in financiële problemen. "Maar het is belangrijk dat ze goed eet. Dan kan ze ook beter leren".

Het ontbijt wordt wekelijks rondgebracht door vrijwilligers. "We hebben 15 verschillende pakketten die door een diëtist zijn samengesteld", zegt coördinator Michel Goebbels van het Nationaal Jeugd Ontbijt Roermond. "Er zit brood en melk in en elke week een ander soort beleg en fruit."

50.000ste pakket

Wethouder Marianne Smitsmans van Roermond reikt het 50 duizendste pakket uit. "Scholen zagen dat kinderen vaak aan het eind van de week zonder ontbijt naar school kwamen. Dat kan niet", zegt de wethouder. "Want het ontbijt is de brandstof die ze nodig hebben." De uitreiking van het 50.000ste pakket is geen feestelijke aangelegenheid. "Dat doe ik met een dubbel gevoel", verklaart de wethouder sociaal domein. "Die pakketjes zijn bedoeld voor gezinnen die leven in armoede. En we willen niet dat mensen in armoede leven. Maar we hebben wel al in Nederland 50.000 keer kunnen zorgen dat kinderen een ontbijt hebben."

In Roermond en omgeving zijn in de afgelopen twee jaar zo’n 15.000 pakketten uitgedeeld. "Elke zaterdagochtend worden in de regio zo’n 150 pakketten uitgedeeld." weet Smitsmans. 120 daarvan in haar eigen stad. En ze vreest dat dat aantal de komende maanden alleen maar zal toenemen. "Door de coronacrisis neemt de werkeloosheid toe, mensen krijgen schulden, waardoor je een kettingreactie krijgt. Daardoor vrees ik dat de armoede toeneemt."

In Limburg is het nationaal jeugdontbijt actief in de gemeenten Weert, Roermond, Eijsden-Margraten, Nederweert en Gulpen.

Ook een inspirerend verhaal?
Deel mee