Jeanette Tas

Wij zijn Limburg
Gezondheid

De hersenstrijd van Jeanette

Meer aandacht voor hersenletsel op de intensive care. Dat wil Jeanette Tas. Om dat voor elkaar te krijgen, liep ze de halve marathon van Meerssen met meetapparatuur op haar hoofd. En ze kwam als eerste over de streep. "Er volgt nog zo veel te winnen met hersenonderzoek."

Mooie start

Jeanette zocht naar de overeenkomsten tussen prestaties in de topsport en de inspanningen op de intensive care. Zouden de metingen onder extreme omstandigheden in Meerssen iets leren over het functioneren van hersenen waar patiënten op de Eerste Hulp ook iets aan hebben?

Jeanette presenteerde haar bevindingen tijdens een bijeenkomst op de Markt in Meerssen voor Hersenstrijd, het fonds van het Maastricht UMC+. "Ik ben dus eerste geworden met de halve marathon van Meerssen. Dat was een mooie start voor de crowdfundingsactie om geld op te halen voor meer onderzoek met een ernstig traumatisch hersenletsel op de intensive care."

Meer aandacht

Jeanette wordt begeleid door Marcel Aries, neuroloog en intensivist op het MUMC+.  "Jeanette had tijdens de marathon sensoren waarmee het zuurstofgehalte in haar bloed en in haar hersenen werden gemeten. We vergelijken die met de metingen die zijn verricht bij personen met zwaar hersenletsel. We vinden dat er meer aandacht moet komen voor de behandeling van juist die hersentrauma's op de intensive care".

"De moeilijkheid zit in het feit dat hersenen in een gesloten schedel zitten. Dus je kunt ook moeilijk die signalen opvangen. Met de techniek die wij gebruiken, zijn we wel in staat om informatie uit hersenen op te vangen", zo voegt Jeanette toe.

Wij zijn Limburg