Ook een inspirerend verhaal?
Deel mee
Gezondheid

De Gezonde Basisschool van de Toekomst

De eerste resultaten waren spectaculair: kinderen zijn fitter, en kinderen hebben een beter gewicht. Sjaak van Mil is er trots op. Hij co├Ârdineert de Gezonde Basisschool van de Toekomst in Landgraaf. Waar kinderen meer bewegen en gezonder eten.

Sinaasappel

De 8-jarige Fenn Rijken uit Landgraaf is een van de kinderen die deelnemen aan het programma. Vandaag worstelt hij met een sinaasappel, die niet gepeld wil worden. "Hoe gaat dit open?", vraagt Fenn zich af.

Video: Gezonde Basisschool van de Toekomst

Eten en spelen

"Dit is een volledige interventieschool, en dat betekent dat de kinderen hier lunchen, en aan activiteiten meedoen", legt Sjaak van Mil uit, coördinator bij De Schatgraver in Landgraaf. "De Universiteit van Maastricht begeleidt dit project. De eerste meting na twee jaar liet zien dat onze kinderen een beter gewicht hebben dan kinderen in andere scholen. Dat vind ik spectaculair." De Gezonde Basisschool van de Toekomst zet ouders en pedagogisch medewerkers in om de kinderen te begeleiden tijdens de lunch en de spellen. "Het lijkt een beetje op vroeger, toen ik begon met lesgeven", aldus Sjaak van Mil. "Toen gingen de kinderen ook tijdens de pauze naar huis om te eten. Dat ritme volgen we hier nu ook. Er is een langere middagpauze, waarin de kinderen eten en spelen. Daarna pas beginnen we aan het middagblok." Fenn is ondertussen druk met een potje lijnbal, ondanks de lichte regen. "4-3 gewonnen!"

"We krijgen nu nog subsidies", zo vertelt Sjaak van Mil. De school zoekt naar een manier om het project structureel te kunnen invoeren als de proefperiode eindigt.

Eerste resultaten

De eerste resultaten van De Gezonde Basisschool van de Toekomst (2015-2017) vind je in deze infographic. Gedurende schooljaar 2018/2019 worden deze resultaten toegelicht op Limburgse scholen. Dat gebeurt met info-avonden op scholen en door een boekje dat projectpartners en ouders in het voorjaar ontvangen.

Ook een inspirerend verhaal?
Deel mee