Hoe positief gezond ben jij?
Test jezelf
Gezondheid

De cross zonder hindernissen

"Je bent goed zoals je bent". Onder dat motto rennen kinderen met een beperking mee in de Abdijcross. Eindelijk een wedstrijd zonder hindernissen.

Only Friends

De vereniging Only Friends Limburg mobiliseerde de sporters. Juist kinderen en ouderen met een beperking hebben veel baat bij beweging, maar het blijkt lastig om in clubverband een geschikte plek te vinden. "Het is gewoon heel belangrijk dat deze kinderen de kans krijgen. En dat ze daarin begeleid worden en gestimuleerd worden. Soms zijn ze een beetje bang, of ze denken: ik kan het niet. Door ze de veiligheid wel te geven hopen wij hier vandaag een hele mooie dag te beleven", zo vertelt Marielle Houben van Only Friends, de Limburgse vereniging die afgelopen jaar startte.

"Ze zijn hartstikke enthousiast", vertelt Lilian Schoonbrood van SBO Arcadia. Haar leerlingen trainden afgelopen weken onder leiding van Achilles Top voor de klassieke cross. "Dat zouden ze eigenlijk elke dag willen doen, dat hardlopen. De kinderen bij ons op school zijn toch meer beweeglijk. En dit is een goede manier om hun beweging te reguleren. En daarna ook weer goed te kunnen leren."

Herhalen

Ook de trainers halen veel voldoening uit hun werk. "Het is gewoon heel leuk om te zien, dat enthousiasme is super", zo meldt Roger Veldman van atletiekvereniging Achilles Top. "Je moet in de training niet al te moeilijke dingen doen. En veel herhalen, je laat ze steeds weer hetzelfde doen. En dan zie je dat ze de oefeningen eigenlijk zelfstandig kunnen doen."

Ook Denise Dillmann trainde een aantal jongeren. "Ik denk dat het ook goed is dat er een aparte run is. Ze kunnen daar helemaal zich zelf in zijn. Ik denk dat meerdere wedstrijdorganisaties daar echt aan moeten beginnen.  Want het is wel zonde dat we zien dat dat soms niet zo is."

Meer dan veertig kinderen met een kleine beperking deden mee aan de wedstrijd rondom Rolduc."Geweldig om te zien hoe de kinderen genieten. Maar ook alle begeleiders. Weet je, we zijn hier donderdag geweest om te oefenen. En dan is het een kaal terrein. En vandaag is het echt een sportevenement. En dat is zo mooi om dit mee te maken. En om deze kinderen deze kans te bieden", zo sluit Marielle Houben voldaan af.

Het initiatief inspireerde de omliggende gemeenten. Na de prijsuitreiking lanceerden Brunssum, Heerlen, Kerkrade en Landgraaf de website 'Iedereen Kan Sporten'. Mensen in Parkstad die op zoek zijn naar een passende sport, kunnen terecht op dat portaal.

Hoe positief gezond ben jij?
Test jezelf