Wil je meer weten?

Website Blauwe Zorg

Heb je vragen of opmerkingen?
Gezondheid

Blauwe zorg in de wijk

Ontsnappen uit het systeem van de zorg. Dat wil Sanny Stauder. Ze ziet vaak complexe problemen. "Maar de zorg is daar niet op afgestemd". Blauwe Zorg moet de schotten weghalen.

Het pilotproject in Maastricht kreeg bezoek van koning Willem-Alexander, die samen met minister Bruins nieuwsgierig was naar de eerste resultaten van de proef. "Het was een heel prettig en heel open gesprek, waarin hij vragen stelde over waar wij in de dagelijkse praktijk mee bezig zijn", zo vertelt Sanny. "We hebben kort verteld wat de 'blauwe zorg' inhoudt, en hoe wij dat als uitvoerders vorm geven."

Te weinig afstemming

Het project Blauwe Zorg komt voort uit het besef dat er niemand meer is die de volledige regie kan nemen bij grotere zorgproblemen. De patiënt niet, want die is afhankelijk van zorgbesluiten. En de zorgprofessional ook niet, want die heeft te maken met veel andere instanties. Onderlinge afstemming is er veel te weinig. Bovendien staan er grote schotten tussen de potjes waaruit de behandeling betaald wordt. Bezuinigingen op het ene gebied, leiden vaak tot extra uitgaven in een ander domein. Ook daar is onvoldoende sturing.

"Er zijn huishoudens waar heel veel zorg bij betrokken is", aldus Sanny, die werkt in de Maastrichtse wijken Nazereth, Limmel, Wyckerpoort en Wittevrouwenveld. "Dat is niet altijd afgestemd met elkaar. Vanuit de pilot proberen wij daar verbetering in te brengen."

Heb je vragen of opmerkingen?