Beweging in Limburg

Hoe belangrijk inventiviteit en enthousiasme zijn in tijden van crisis, bewijst fysiotherapeut Erik Eurelings.

Ook een mooi initiatief?
Deel het!
Gezondheid

Beweging in Limburg

Hoe belangrijk inventiviteit en enthousiasme zijn in tijden van crisis, bewijst Erik Eurelings. Als fysiotherapeut werd hij zwaar geraakt door de coronamaatregelen, maar Erik bedacht iets nieuws. Met het programma "Limburg in Beweging" bracht hij duizenden Limburgers aan het sporten. Gewoon thuis, met melkpak, closetrol en bezemsteel.

Lage drempel

Juist die lage drempel blijkt goud waard, ook nu de strengste coronamaatregelen ingetrokken zijn. Een aantal ouderen dat deelneemt aan het programma registreert een aanzienlijk gezondere bloeddruk. "Met name de mensen die van te voren niet veel bewogen hebben. Als die gaan bewegen, dan zien we bijna altijd dat die bloeddruk normaliseert", aldus Neurowetenschapper Björn Crüts. Het is een doelgroep die door beleidsmakers heel moeilijk bereikt wordt.

Onverwacht groot succes

De serie blijkt een onverwacht groot succes. Samen met de regionale omroep L1 werd een derde reeks gemaakt van het programma "Limburg in Beweging".  Eurelings kreeg al 2000 mailtjes als reactie, een meervoud nog via sociale media. "We merken gewoon hele leuke reacties. Bijvoorbeeld van een mevrouw die een nieuwe knie heeft gekregen, en die nu een nieuwe heup heeft gekregen, maar vanwege de corona-crisis niet behandeld kon worden door haar fysiotherapeut. Die heeft aan ons programma meegedaan, en die is nu verder in de revalidatie, omdat ze zeven dagen in de week fysiotherapie kreeg. Ze gaat hartstikke goed. En dat is niet een mail die we krijgen, we krijgen echt tientallen mails dat ze na een week of drie-vier merken dat ze enorm vooruit zijn gegaan in hun conditie en makkelijker de trap oplopen, niet meer de leuning nodig hebben als ze van de stoel opstaan. Dat is echt geweldig."

De fysiotherapeut zoekt naar mogelijkheden om zijn initiatief te verlengen. Hij zoekt naar een bijdrage van 400.000 euro per jaar, om medewerkers, cameraploeg en onderzoekers te kunnen betalen. "Ik ben ervan overtuigd dat het kosten gaat besparen. Ik zou het niet durven te vragen, vier ton, als ik niet wist dat we een paar miljoen kunnen besparen. En dat is echt zo. Uit de data van de tien mensen die we begeleiden, is nu al te zien dat we zoveel ziektewinsten behalen dat het een kostenbesparing is. Het gaat geen geld kosten, het gaat winst maken."

Ook een mooi initiatief?
Deel het!