Hoe positief gezond ben jij?
Test jezelf
Gezondheid
Terug naar overzicht Actiecentrum Limburg Positief Gezond

Belangstelling uit Japan voor Limburgse aanpak

In Japan kennen ze geen thuiszorg, huisartsenzorg en hulpverlening via welzijn. Daar wordt vooral klinische zorg verleend. Een Japanse delegatie van de Orange Home Care Clinic en Matsumoto Foundation kwam naar Limburg om te leren hoe wij Positieve Gezondheid toepassen.

Eerste Positief Gezonde Provincie

De delegatie, bestaande uit de arts-oprichter Hiroyuki Beniya, fysiotherapeut Shogo Kawada, maatschappelijk werker Shingo Nishide en apotheker mevrouw Fujiko Hasegawa, liet zich informeren over de ambitie van Limburg om de 1ste Positief Gezonde Provincie van Nederland te worden. In het Gouvernement in Maastricht gaven Matthijs Bosveld en Sjim Romme van Stichting Mens Achter de Patiënt en Bert Hesdahl van de Provincie Limburg uitleg over de manier waarop het Actiecentrum Limburg Positief Gezond die beweging in gang zet. Ook de samenwerking met partners in de hele provincie kwam aan bod.

Enthousiast

’s Ochtends bezocht het gezelschap het Institute for Positive Health om met Machteld Huber te praten over Positieve Gezondheid. Zij is de bedenker van het nieuwe concept van gezondheid, dat naar heel de mens kijkt en niet alleen naar zijn ziekte of gebreken. De Japanners waren zeer enthousiast over de Limburgse aanpak. Ook waren ze danig onder de indruk van het Gouvernement en de Statenzaal.