Hoe positief gezond ben jij?
Test jezelf
Gezondheid
Terug naar overzicht Actiecentrum Limburg Positief Gezond

Positieve gezondheid verspreidt zich als een inktvlek

‘Limburg Positief Gezond’ is een actiecentrum voor alle Limburgers. Om Limburgers te inspireren, en hen te helpen een gezonder leven te leven. Hun boodschap voor een gezonder Limburg breidt zich uit als een inktvlek. Dat krijgt het actiecentrum voor elkaar door veel te communiceren via bijeenkomsten en het toepassen van een gezondheidsmeetinstrument: het ‘spinnenweb’.

Eenzaamheid bestrijden

Limburg Positief Gezond geeft met alle activiteiten meer inhoud aan het begrip gezondheid. Je denkt dan direct aan je lichamelijke gezondheid, maar het is veel meer dan dat. Denk ook aan sociale en emotionele gezondheid. En de wijze waarop je daar zelf invloed op kan uitoefenen. Als je je eenzaam voelt dan heeft dat een uitwerking op hoe gezond je je voelt. Door de vergrijzing stijgt ook het aantal eenzame mensen. Gelukkig zijn er tal van initiatieven in Limburg die daar wat op hebben gevonden. Zoals Buurtplatform Heer in Maastricht. Zij openden een huiskamer om de sociale contacten van buurtbewoners te bevorderen. Het verhaal van voorzitter Servé Habets vind je hier: Huiskamer draagt bij aan positieve gezondheid

Activiteiten

Het actiecentrum verspreidde hun boodschap (vanaf september 2017) via allerlei trainingen, 14 lezingen, 3 workshops, 6 inspiratiebijeenkomsten en zette 33 ambassadeurs in. Het ‘spinnenweb’ wordt door steeds meer scholen maar ook gezondheidsinstellingen overgenomen. Meer initiatieven voor een gezonder Limburg zijn te vinden op de website van het actiecentrum