Wij zijn Limburg

De Vereniging Limburg

Over het leven van Limburgers, vóór het leven van Limburgers

De Vereniging Limburg is een initiatief van de Provincie Limburg, ter ondersteuning van de Sociale Agenda Limburg. De Sociale Agenda is een beweging van en voor Limburg. Opgericht om samen te werken aan een gezonder en gelukkiger Limburg.

#WijZijnLimburg

Een vitale samenleving met gelijke kansen voor iedereen in onderwijs, arbeidsmarkt en maatschappij. Een provincie waarin iedereen meedoet en meetelt. Dat is de gedachte achter de Sociale Agenda. Dat bereiken we niet alleen, maar samen met alle Limburgers. Wij zijn Limburg!

Hoe kun je Limburgers inspireren en hoe kun je de provincie beter maken? Daar gaat het over in #WijZijnLimburg, een videoproject van L1 mede mogelijk gemaakt door de Provincie Limburg. De video's zijn te zien op dit platform en op YouTube. Verhalen uit het leven van Limburgers, vóór het leven van Limburgers. Als bron van kennis. Als bron van inspiratie. Doe mee!

Ambassadeurs Sociale Agenda

Hoe je Limburg mooier, sterker, leuker en gezonder maakt? Daar weten de ambassadeurs Sociale Agenda alles van. Maak kennis met deze inspirerende voorbeelden!

Puck en Juul Knols uit Maastricht zijn de oprichters van Juupu. Met dit initiatief maken ze jongeren bewust van de impact die zij hebben op hun omgeving. Ze doen dit onder meer door het organiseren van inzamelingen op scholen voor mensen die in armoede leven, maar ook door het verzorgen van themadagen en workshops over jongerenparticipatie.

Juul: "Practice what you preach! Behandel een ander zoals je ook zelf behandeld zou willen worden. Wees empathisch en neem de tijd om eens écht te luisteren en met aandacht in gesprek te gaan met een ander."

Puck: "Maak niet steeds excuses om niet iets te doen voor een ander, maar maak het leuk om iets te doen voor die ander. Betrek je vrienden erbij en maak er een feestje van."

Monique van Heesch-Webers uit Sittard-Geleen is al sinds 1993 werkzaam als verpleegkundige, en sinds 2003 werkzaam 'ín de wijk'. Zij heeft echt een hart voor mensen. In december 2017 is zij druk bezig om, naast haar eigen werk, de bewoners van twee straten in haar wijk, te verbinden. Want wanneer mensen elkaar eenmaal kennen, zal de vraagverlegenheid afnemen. Monique is ervan overtuigd dat er een preventieve werking uitgaat van het omkijken naar je naasten.

Monique: "Standaard mensen bestaan niet, dus standaard oplossingen ook niet. Luister naar wat iemand echt nodig heeft, heb aandacht voor waar iemand écht blij van wordt."

Wij zijn Limburg